Збереження психічного здоров’я учасників освітнього процесу в умовах карантину

 Усі сьогоднішні події — це те, чого раніше з нами не було, чого немає в нашому досвіді. Поряд з виконанням наказів та рекомендацій МОЗ України, медиків, щодо гігієни, ізоляції, поведінки, наказів та рекомендацій МОН України, щодо організації дистанційного навчання, варто звернути увагу і на психологічний аспект карантинних заходів, пов’язаних з коронавірусом.

Інформаційне ж перевантаження, або невміння справлятися із патогенними емоціями чи думками призводить до стресу та змін у психіці в усіх без винятку вікових категоріях та в усіх учасників освітнього процесу. Наголошуємо, що це природна реакція людини на зміни, що відбуваються: внутрішні, або навколишнього середовища. Під час стресу мобілізуються всі системи організму. Це допомагає знайти рішення у складній ситуації і пристосуватися.  Сильний і тривалий стрес виснажує. Він дестабілізує роботу мозку: погіршується здатність раціонально мислити, концентруватися і оцінювати те, що відбувається, з’являється м’язова напруга, може порушуватися сон і травний процес, загострюються емоції, актуалізуються страхи, посилюється роздратування, тривожність, підвищується рівень втоми. Нормально інколи відчувати в таких умовах втому, роздратування та злість. Це впливає на фізичний стан і настрій. І, як наслідок, зачіпає всі сфери життя: негативно позначається на роботі і стосунках.

У психології існує п’ять стадій прийняття стресової події, які цілком можна застосувати й до прийняття пандемії коронавірусу:

Заперечення, яке фактично рятує психіку від гостроти удару на початку. На кшталт «так це десь там, у китайців», «до нас не дійде».

Злість — маркер болю: несправедливо й боляче, цього не має бути, пошук винних  (китайці, заробітчани, сусід, яких закашляв…).

Торг — дії направленні на ухилення від удару (ознайомлення з рекомендаціями МОЗ, симптомами, покупка антисептиків і масок).

Депресивні стани —  усвідомлення того, що відбувається насправді.

Прийняття — інтенсивність емоцій поступово знижується, з’являється можливість подивитися на світ навколо й спробувати жити по-новому.

Що стосується батьків, то сьогодні вони мають, як ніколи, багато вільного часу для спілкування з власними дітьми, якого так вкрай катастрофічно не вистачало у звичайному вирі життя, і, водночас, це великий виклик для батьків в умовах дистанційного навчання. Тут батьки можуть стикнутися із проблемою, педагогічної непідготовленості та неавторитетністю у плані освіти (некомпетентність або брак знань, заклик до навчання чи робити уроки сприймається не так серйозно, ніж коли це каже педагог), а також спілкування із власним чадом, організація їхнього дозвілля в 4 стінах та вміння грамотно розкласти свої емоції на полички.

Наступні поради допоможуть понизити рівень стресу в умовах протидії коронавірусу:

Поради для батьків

  • Слід пам’ятати, що ізоляція – це стрес як для дорослих, так і для дітей;
  • Не варто різко починати виховувати, або «перевиховувати» своїх дітей, це лише забере багато сил, здоров’я і часу та зіпсує відносини сім’ї в умовах ізоляції;
  • Не потрібно весь час наголошувати, що час потрібно використовувати з користю, не байдикувати, тобто робити те, що здається за потрібне вам;
  • Важливу роль відіграє самоорганізація батьків, потрібно подати приклад (самому організувати продуктивний робочий день в умовах карантину, дотримуватись певного графіка);
  • Батькам у взаємостосунках з дитиною потрібно бути більш толерантними одне до одного, обговорити час відведений для навчання та відпочинку;
  • Потрібно давати можливість підлітку побути на самоті, тобто мати особистісний простір;
  • Підліткам варто допомогти розібратися в інформації, з якою вони стикаються, навчити визначати факти та фейки;
  • Розділити права та обов’язки кожного члена сім’ї на час карантину, незалежно від віку;
  • По можливості організувати звичне для дитини й для себе спілкування, розваги та гуртки в онлайн режимі;
  • Сімейна ранкова зарядка допоможе зняти стрес і зменшити паніку;
  • Дотримуватись інформаційної дієти, тобто бути в курсі дійсно важливих подій;
  • Переглядати з дитиною ввечері мотиваційні фільми та комедії з подальшим обговоренням для зняття емоційної напруги;
  • По можливості та за бажанням залучати дітей до приготування їжі.

В умовах карантину робота педагога з дому стає ще більш специфічною. Адже якщо дотримуватися правил самоізоляції, ви майже весь час будете перебувати в одному місці. Працюючи з дому на освітніх платформах може побільшати речей, які вас відволікатимуть.

Поради для викладачів

  • Головна порада для тих, хто хоче продуктивно та комфортно працювати вдома – розділяйте увесь свій час та простір на вільний та робочий, якщо є можливість – працюйте деінде, але не там, де спите;
  • Якщо ваша робота передбачає відеотрансляцію уроку, все таки радимо мати робочий вигляд. Попередьте вашу сім’ю чи співмешканців, відстороніть вашого домашнього улюбленця у разі, якщо у вас заплановані робочі відеодзвінки, аби вам не заважали;
  • Намагайтеся прокидатися хоча б за півгодини до початку робочого дня, а краще – за годину. Так ви зможете фізично та морально налаштуватися на робочий лад;
  • Якщо до початку робочого дня зробити якусь корисну та приємну для себе річ – це добре вплине на психічний стан та надасть імпульсу до подальшої роботи;
  • Після закінчення робочого дня вимикайте робочі чати та намагайтеся відпочити. Розмиття кордонів між робочим та вільним часом може призвести до того, що ви не зможете ані продуктивно попрацювати, ані спокійно відпочити;
  • займіться йогою, зробіть зарядку, поприсідайте або хоча б потанцюйте – під час карантину наша фізична активність зводиться до нуля, а це може знизити ваш імунітет і в без того небезпечні для здоров’я часи.
  • Самоізолюйтеся фізично, але не соціально. У неробочий час говоріть з друзями у спільних чатах, скидайте меми один одному та плануйте поїздки на час після карантину;
  • Головне – прислухайтесь до себе, знайдіть ту позицію, місце і той одяг, в якому вам особисто зручно працювати. Не панікуйте, слідкуйте за своїм здоров’ям, добре харчуйтеся і тримайте контакт зі своїми близькими.

Шановн учні! Під час карантину вам необхідно вдома організувати самостійну роботу щодо вивчення програмового матеріалу. Вчителі закладу допоможуть вам здобути нові знання за допомогою електронних ресурсів.

 Поради для учнів

  • Пам’ятайте, що карантин – це не канікули, і не лякайтеся  ситуацією, що склалася, навіть, якщо вам попереду складати ДПА чи ЗНО (МОН України внесе відповідні поправки до положень);
  • Прокидайтеся не пізніше 07.30, добре харчуйтеся і висипайтеся. Адже організм – єдине ціле. Поганий сон і їжа розхитують його;
  • Підтримуйте чистоту вдома – влаштовуйте регулярне вологе прибирання та провітрюйте кімнати. Позаяк ви цілий день не виходите з дому (ми надіємося!), повітря в приміщені має бути свіже та чисте;
  • Потрібно включатися в навчання, тут важливий самоконтроль та дисципліна;
  • Намагатися використовувати першу половину дня для навчання, так, як для молодого організму це є найпродуктивніші робочі години;
  • Робіть регулярні перерви під час навчання – залиште ваше робоче місце на 15 хвилин і займіться чимось іншим (подібно до перерви в освітньому закладі);
  • Спокійно реагуйте на питання про засвоєння навчального матеріалу та контроль з боку батьків (який має бути) зберігайте теплі та конструктивні стосунки з рідними під час вимушеного карантину;
  • Займайтеся спортом, якщо емоції зашкалюють, не тримайте їх у собі. Боятися, хвилюватися або відчувати себе пригніченим – нормально. Накопичуючи і стримуючи емоції, ви тільки підсилюєте стрес;
  • Творчість допомагає відволіктися від світу і зануритися в себе. Чим більше ми концентруємося на собі, тим менш важливими і незначними здаються події, які відбуваються навколо. А дрібна моторика рук стимулює роботу мозку і надає медитативний розслаблюючий вплив;
  • Старайтеся відпочивати, у вільний від навчання час, від телефону, так, як велику кількість часу проводите за технічними засобами навчаючись.

         Усі будьте здоровими! Шануйтеся! Дотримуйтесь гігієни рук і розуму!!!

                                                                                                                                   Соціальний педагог: Самойленко Ю.В.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *